TERÀPIA ONLINE
Centre Sanitari autoritzat pel Departament de Salut
de la Generalitat de Catalunya
, amb Codi de Registre: E25580993
T. 973 041 323 • 609 340 786

Blog

Controlar la inseguretat

La inseguretat a l’hora de relacionar-se amb els altres o en el moment de prendre decisions condiciona la manera d’actuar i sentir-se de la persona. Sovint el que els altres pensaran, la por a fer el ridícul o la “voluntat” de complaure sempre els demés, la porta a actuar sense tenir massa en compte el que realment vol.

La inseguretat ens fa sentir tímids, petit, dubtosos, amb por, controla el nostre comportament i pren les decisions per nosaltres. Les persones insegures depenen de l’opinió i expectatives dels altres, el que les persones del seu voltant pensaran, a vegades, importa més que el que elles mateixes pensin, això els fa dubtar i entrar en un cercle de pensaments negatius que empitjora la inseguretat. Són comuns frases com: “i si faig el ridícul…?”, “i si m’equivoco…?”, “potser m’anirà malament”, “això no ho puc fer perquè no em sortirà i la gent pensarà que…” tots aquests pensaments no ajuden a superar la inseguretat.

Aquestes són algunes pautes per millorar la inseguretat i deixar-la enrere:

Prendre consciència dels propis pensaments i emocions és el primer pas, ja que permet que la persona identifiqui les idees que la fan sentir insegura, en quins moments i davant de quines situacions o persones en concret. Això ajuda a poder plantejar un canvi de pensaments.

Fer una llista d’aquelles situacions que ens fan sentir més insegurs pot ser útil per afrontar-les i tenir en compte els progressos cap a la seguretat.
Aprendre a dir no i ser assertiu són dues claus importants per sentir-se segurs, ja que permeten prioritzar el que la persona vol o no, posant-se a ella com a control de la situació i de les decisions.

Canviar el propi diàleg intern, el pensament, ajuda a afrontar les situacions d’inseguretat. Modificar el pensament “no ho podré fer” per “intentaré fer-ho i la propera vegada milloraré alguns aspectes” o “ho he fet molt malament, hauran pensat que no en sé” per “he fet bé algunes coses (concretar-les), encara n’he de millorar algunes (concretar-les) però cada vegada ho faig millor”… ajuda a sentir-se més segurs. Per tant, un pensament positiu ajuda a avançar cap a la seguretat.

Parlar obertament de les inseguretats amb persones de confiança permet reconèixer-les i assumir-les, a més, és una bona ocasió per veure que les persones que ens envolten també tenen inseguretats.

És important ser conscients del fet que és habitual i normal sentir-se insegur quan no es té confiança (a una persona, a la realització d’una tasca…) o quan es viuen situacions noves, afrontar aquells moments que desperten la inseguretat, fa que la persona guanyi confiança i la sensació de sentir-se insegur disminueixi. És gairebé impossible sentir-se segurs en tot, sempre hi ha alguna situació desconeguda a la qual ens fa respecte afrontar-nos. La inseguretat en ella mateixa no és negativa, però pot resultar un problema si es deixa que controli la vida de la persona i la limiti.

Assistir a psicoteràpia ajuda a aprendre com controlar la inseguretat.

Torna a l'inici Aprendre a llegir comença abans de la lectura de paraules Com aconseguir els propòsits de cap d’any? Com millorar la nostra relació de parella? Els consells per reduir l’estrès Controlar la inseguretat L’error, una oportunitat per aprendre Quan assistir a teràpia de parella? Com hem d’explicar els atemptats terroristes als nens? El procés de dol Tornar a la feina després de vacances: El síndrome post-vacacional
Passeig de l'Estació, nº12 - Entresol A (entre el C/Sant Lluis i C/Dr.Fleming) • 25600 Balaguer (Lleida) • Tel. Fixe: 973 041 323 • Tel. Mòbil: 609 340 786
última actualització: agost 20, 2017